Du går måske med drømmen om at starte en stor portal op inden for et eller andet område. Det kan være at du er helt vildt med indretning og gerne vil lave en indretningsportal hvor folk kan mødes og diskutere indretningstrends og indretningsideer, eller måske er det rejser og ferier dit hjerte banker for og som du derfor gerne vil lave noget om. Eller måske er det børn, familie, livsstil, karriere eller noget helt femte.
Uanset hvad er der en række overvejelser du skal gøre dig før du kaster dig ud i at lave en større portal – her får du nogle af dem samt nogle gode råd om hvad du skal overveje.
Hvordan skal portalen bygges op
Allerede fra starten af, faktisk som noget af det første, skal du gøre dig nogle meget vigtige overvejelser og valg. Du skal nemlig finde ud af hvordan din portal skal bygges op rent programmeringsmæssigt. Det siger dig måske ikke så meget hvis du ikke har forstand på det, men der er mange forskellige måder at lave sådan noget på.
Det kan være at du vil have noget videreudvikling af et eksisterende system som f.eks. WordPress, eller måske vil det give mere mening at få udviklet dit helt eget system i .NET? Det kan være en rigtig svært beslutning at tage alene, og derfor kan du rådføre dig med et firma som 1902 Software inden du vælger den løsning du gerne vil have.
Det kan også være smart at finde en partner der har forstand på denne del af processen, enten en enkelt person eller at få udviklingshuset ind som partner.
Hvad skal den hedde
Det næste skridt er så at finde ud af hvad denne her nye portal skal hedde. Her er der mange forskellige ting man skal overveje. Én overvejelse er f.eks. om folk kan høre navnet med det samme og selv finde din hjemmeside eller om du bliver nødt til at stave det for dem. Det kan f.eks. være at du har et navn som lyder super godt på engelsk, men når man så siger det på dansk forstår folk det ikke helt og du bliver nødt til at stave det. Det er ikke så godt, og kan hurtigt sætte en dæmper på mund-til-mund.
Der er selvfølgelig undtagelser til denne regel (der er jo undtagelser for alting), som f.eks. den kendte amerikanske tjeneste Fiverr (ja, der er to gange r til sidst). Historien bag det lidt spøjse navn er at de egentlig gerne ville have heddet Fiver da alt derinde koster 5 dollar, men da de simpelthen ikke gad give så mange penge som ham der havde domænet ville have for det så satte de bare et ekstra R bag på navnet. Det kan dog ikke anbefales medmindre man virkelig ved at den portal man laver bliver stor.
En anden vigtigt ting at overveje når det kommer til navnet er om det skal være noget der betyder noget eller noget der ikke betyder noget. Den seneste trend når det kommer til firmanavne er at finde på ord der ikke i sig selv har nogen speciel betydning i forhold til hvad de laver – Uber, Tinder, Amino er eksempler på dette. Det kan virke rigtig godt i brand-sammenhæng, men hjælper ikke på samme måde som Taxatjenesten, DatingAppen og Iværksætterforum til at beskrive hvad portalen handler om.
Bliv ved
Uanset hvad du vælger i ovenstående er det vigtigste råd at du skal blive ved. Rom blev ikke bygget på én dag og det tager tid at lave portaler. Men hænger du ved og bliver ved med at producere godt indhold og kæmpe for det skal det nok komme.